Werken aan je gezondheid?

Rustig aan; dan breekt het lijntje niet…..

Dagelijks wordt je overspoeld met berichten wat je MOET doen, MOET laten, MOET eten en niet MOET eten om je gezondheid te bevorderen. Er ‘moet’ zoveel en dat is meestal niet echt stimulerend. In deze blog wil ik juist benadrukken dat werken aan je gezondheid leuk is, als je kiest voor een rustige opbouw; werkt vanuit verschillende invalshoeken (en daaruit kiest wat bij jou past) en kleine stappen maakt. Dat geeft een beter resultaat dan een extreme benadering vanuit 1 invalshoek. De 4 perspectieven van waaruit ik gezondheid benader zijn: plezierig bewegen, gezonde voeding, (positieve) mindset en meditatie/ontspanning.

Bewegen

Ik zie tegenwoordig in parken allerlei ‘bootcamp-achtige’ klasjes, waarbij redelijk ongetrainde mensen oefeningen doen, die zelfs voor een getrainde sporter redelijk zwaar zijn. Om over de trainingsfilmpjes over ‘crosfit’ e.d. op internet nog maar te zwijgen. Ik snap de goede bedoelingen, maar ik pleit voor een rustigere opbouw. Eerst eens meer dagelijkse beweging in je leven brengen. De kinderen te voet naar school brengen; naar de winkel of naar je werk lopen of fietsen, vaker de trap nemen, in de tuin werken, etc. En daarna pas (wat zwaarder) gaan trainen en dan het liefst iets wat je echt leuk vindt, zodat je het ook volhoudt. Ook als je gaat lopen of fietsen, probeer dan eens gewoon voor de lol te bewegen en ga niet (altijd) alles ‘meten’ en een ‘prestatie’ leveren. Het feit dat je gaat lopen/fietsen/sporten is al ‘prestatie’ genoeg.

Voeding

Het ene voedingsadvies is nog niet gegeven of het volgende tegenstrijdige bericht wordt al weer gedeeld. Ook hier geldt: Probeer in kleine stapjes je voedingspatroon aan te passen. Bijvoorbeeld eerst eens een gezond ontbijt. Dan de lunch; en zo verder uitbouwen. De boeken ‘Oersterk’ en ‘De Voedselzandloper’ geven goede richtlijnen (ook tussen deze 2 boeken bestaan kleine tegenstellingen, maar doe waarbij jij je goed voelt) Af en toe moet je gewoon ook heerlijk kunnen ‘zondigen’ en daarvan genieten! Een samenvatting over gezonde voedingsrichtlijnen is te downloaden op deze pagina van mijn website uitdaging

Mindset
Probeer geen hele dagen ‘positief te denken’. Los van het feit dat dit niet gaat lukken, wordt je juist bewust van hoe vaak je negatief denkt. Met als gevolg dat je hier niet echt vrolijker van wordt. Een makkelijke en wetenschappelijk bewezen methode is om aan het einde van de dag drie dingen op te schrijven waar je die dag blij van werd. Je zult merken dat je na een maand de positieve dingen in je leven automatisch makkelijker op gaat merken.

Meditatie
Als je overweegt om te gaan mediteren, bouw het dan ook rustig op. Ik zie mensen met geen meditatie ervaring een retraite gaan volgen, waar ze 10 uur per dag (!) stil moeten gaan zitten! Dat kan 2 gevolgen hebben: of je loopt een tijdje te zweven; of je stopt met meditatie.
Begin eens met 5 minuten per dag en bouw dit uit. Voor de 5 min meditatie helpt het als je een vaste tijd met jezelf vooraf afspreekt, zodat je niet iedere dag met jezelf ‘in onderhandeling’ hoeft. Je geest weet altijd wel iets leukers/belangrijkers te vinden, dan ‘stil zitten en niets doen’ (en dus te leren kijken naar zichzelf) Raak ook vooral niet in paniek als meditatie ‘niet lijkt te lukken’. Als je meer drukte in je hoofd ervaart, is dat niet omdat je drukker bent geworden, maar omdat je er (5 min) niet meer voor wegloopt. Er is geen goede of slechte meditatie; het zitten en kijken wat er zich in je geest afspeelt is de oefening zelf, onafhankelijk van de inhoud van je gedachten. Om het vol te houden, helpt het ook om een rustig plekje in je huis ervoor te creëren. (richtlijnen meditatie zijn ook te downloaden op mijn website op dezelfde pagina als de voedingsrichtlijnen)

Vriendelijk zijn voor jezelf
Belangrijk is om vastberaden te zijn om ‘jouw programma’ te gaan uitvoeren in kleine stapjes, maar tegelijkertijd ook met mildheid naar jezelf te kijken als het een dag niet lukt. Een belangrijke reden dat het nog niet gelukt is om je leefstijl blijvend te veranderen, is namelijk een negatief zelfbeeld over je huidige levenswijze. Als je jezelf dan ‘veroordeelt’ omdat het een dag niet ‘lukt’, bevestig je wederom het negatieve zelfbeeld. Wat als gevolg kan hebben dat je het maar opgeeft! (“zie je wel; het lukt me toch niet”) Niet doen; de volgende dag is gewoon een nieuwe kans! Dus geeft jezelf vooral complimenten over wat al wel lukt! Als je vragen hebt n.a.v. deze blog mag je me een mail sturen op info@peter-verbeek.nl Ik zal dan deze z.s.m. beantwoorden.

Vriendelijke groet,
Peter Verbeek

Comments (1)

  1. Leuk stukje – zijn aanpak inspireerde mij ruim 2 jaar geleden te starten met mijn transformatie! Ben inmiddels door anders te gaan eten en meer te bewegen ruim 27 kilo afgevallen en een fervent hardloper geworden.

Pingbacks list