(Positieve) Mindset

Deze blog is de tweede in de serie van vier over: Plezierig bewegen, positieve mindset, meditatie en gezonde voeding. Mijns inziens de 4 invalshoeken waarmee je jouw gezondheid op een makkelijke en leuke manier kan beïnvloeden. Nu dus over een positievere mindset en wat je daar (niet) aan kan doen!

Veel denken
Onderzoeksresultaten over het aantal gedachten wat we per dag hebben, lopen uiteen tussen de 40 en 60 duizend gedachten per dag! Hoe men dit onderzocht heeft en of het aantal klopt, is mij onduidelijk. Maar dat we heel veel denken, zal iedereen uit eigen ervaring kunnen beamen. En wat ook uit deze onderzoeken blijkt (en ook dat weten de meesten van ons wel uit eigen ervaring) is dat een heel groot aantal van deze gedachten herhalend en ‘negatief’ is. Je kan 10 complimenten op een dag krijgen van mensen die je dierbaar zijn; toch blijft dat ene kritiekpunt van die collega, waar je als persoon helemaal niets mee hebt, maar door je hoofd galmen.

Programmering

Je ‘negatieve’ programmering bouw je al heel vroeg op in je allereerste levensjaren. Je hoort als (heel) klein kind vooral wat je ‘niet goed doet’ en wat je wel zou moeten doen om erkenning (en liefde) te krijgen. Daaruit ontstaat al heel vroeg een soort basisovertuiging dat je ‘niet goed genoeg bent’ zoals je bent. En heel veel van je latere overtuigingen zijn gebaseerd op deze pijnlijke misvatting. Dat dit overtuigingenstelsel een grote invloed heeft op hoe we ons op latere leeftijd nog steeds voelen (zeker als ‘de omstandigheden’ tegen lijken te zitten), mag geen verrassende conclusie zijn.

De oplossing? Positief denken!

Als je jezelf bewust wordt van het feit dat je een (overwegend) negatieve programmering hebt ‘opgelopen’ in je jeugd en daarop voortbouwend in je verdere leven, is er in eerste instantie (althans bij mij) een drive om hier zo snel mogelijk verandering in aan te brengen. NLP cursussen, workshops in ‘positief denken’, chakra’s reinigen; zelfhulpboeken; alles wordt aangegrepen om het ‘negatief denken’ aan te pakken, want dat heeft immers zo’n invloed op hoe je je (nu) voelt. En dat is ook allemaal prima. En het kan op dat moment ook echt helpen. Alleen kom je er na een tijdje, meestal bij een volgende crisis in je leven, achter dat de negatieve programmering toch wel wat dieper blijkt te zitten dan je dacht. En dan kun je daar weer behoorlijk gefrustreerd (en negatief) over raken…..

Ook nu weer kleine stapjes

Dus ook bij het ontwikkelen van een meer positieve mindset pleit ik weer voor kleine stapjes. Een paar kleine dingen per dag doen. En niet teveel op het einddoel focussen; namelijk ‘gelukkig zijn’. Een oud Chinees spreekwoord is hier wel toepasselijk: “Geluk is het afwezig zijn van streven naar geluk”. De eerste ‘tip’ die ik heb, is om iedere avond 3 dingen op te schrijven waar je die dag blij van werd of waar je dankbaar voor bent. Na een maand zul je merken dat de positieve dingen in je leven je meer op gaan vallen. Er gaat namelijk zoveel meer goed in je leven dan fout. En niet alleen in jouw leven, maar ook op de wereld. Er zijn ook veel meer goede mensen dan slechte, maar dat is geen ‘nieuws’. Je wordt dagelijks geconfronteerd met het idiote gedrag van een paar van ons. Maar je ziet zelden de ongelofelijk hoeveelheid goede daden die ook dagelijks plaats vinden. De tweede ‘tip’ is dan ook: Kijk eens beduidend minder TV/internet en dan met name het nieuws en de ‘actualiteiten’. Het grootste gedeelte van de ellende waarmee je dagelijks overspoeld wordt, kan jij werkelijk niets aan doen, maar het beïnvloedt wel je stemming (en je kijk op de wereld) enorm negatief.

Leren kijken naar je gedachten
Er zijn nog veel meer stapjes en oefeningen( zie ook deze PDF onderaan bij mentale oefeningen) maar de uiteindelijke oplossing ligt in het feit om het hele ‘denkmechanisme’ te leren doorzien. En om (langzamerhand) los te komen van de gehele inhoud van je gedachten en te leren zien dat je gedachten hebt, maar ze niet bent. Daarvoor zal je op één of andere manier ‘moeten’ gaan mediteren, waarover mijn volgende blog gaat. Maar tot die tijd dat je meditatie geïntegreerd hebt in je leven, is het prima om aan een positieve mindset te werken. Als je dat een tijdje structureel doet, zonder daar te geforceerd mee bezig te zijn en dus niet teveel te focussen op het einddoel, heb je daarmee al vrij snel een positievere kijk op het leven en dus ook een prettiger leven….

De volgende blog gaat dus over meditatie. Wat is het eigenlijk, wat kan je ermee en hoe kun je het in je leven brengen, ook weer zonder dat het een ‘obsessie’ wordt….

Comments (0)