(Plezierig) Bewegen…..

In mijn vorige blog pleitte ik voor een rustige opbouw, als je aan je gezondheid gaat ‘werken’. En ik heb kort vier invalshoeken aangestipt welke m.i. grote beïnvloedende factoren zijn van je gezondheid; te weten: plezierig bewegen, gezonde voeding, (positieve) mindset en meditatie/ontspanning. In een serie van vier zal ik deze invalshoeken verder uitwerken met tips om het leuker te maken en/of het vol te kunnen houden.

50% afhakers
Uit onderzoek blijkt dat vijftig procent van de mensen die vol goede moed aan sport en bewegen beginnen, binnen drie maanden weer afhaakt. Waarom is dit nu? Een goede wetenschappelijke verklaring ontbreekt hiervoor, maar ik kan wel op basis van mijn 30-jarige ervaring als trainer, wat ‘volhoudtips’ geven:

Zorg dat je (eerst) meer beweging in je dagelijkse leven brengt!
In een onderzoek naar de zogenaamde ‘Blue Zones’, gebieden in de wereld waar verhoudingsgewijs de meeste gezonde 100-jarigen voorkomen, blijkt dat de bewoners in deze gebieden nauwelijks aan sport doen, maar een zeer actieve levensstijl hebben. Er is veel handarbeid (vissers/herders/boeren etc.), veel afstanden worden te voet afgelegd en ook na ‘pensionering’ blijven de ouderen actief meedoen in de samenleving. Nou kan niet iedereen bij ons herder worden of met een roeibootje de Dommel op gaan om te vissen, maar er zijn uiteraard andere mogelijkheden. Loop eens een keer naar de stad of naar de winkel. Breng de kinderen te voet naar school i.p.v. de auto op de stoep van de school te parkeren (ook een beter voorbeeld voor je kinderen overigens) Leg de afstanden tot 5 km sowieso op de fiets af i.p.v. met de auto. Laat, als een hond hebt deze wat langer uit dan 5 min naar dat vieze poepveldje (ook fijn voor de hond) Werk lekker in de tuin, neem een moestuintje, neem vaker de trap. Natuurlijk is meer seks ook een optie; het is wel handig om dit met je partner (als je die hebt) te overleggen! Kortom; beweeg meer in je dagelijkse leven en je hoeft al amper meer te gaan sporten, omdat dat zou ‘moeten’.

Als je gaat sporten, kies dan iets wat je leuk vindt (of eventueel leuk kunt gaan vinden)
Als trainer hoor ik echt te vaak: “Ik moet eigenlijk nog gaan sporten”. Je moet helemaal niks! Je mag gaan sporten omdat je dat leuk of lekker vindt. Plezier is verreweg de belangrijkste intrinsieke motiverende factor. Kies dus iets wat je leuk vindt en niet iets waarvan ‘men’ zegt dat het goed voor je is. Vindt je echt niets leuk, denk dan eens aan je kindertijd of aan je sportverleden. Bijna iedereen heeft wel iets wat ie vroeger leuk vond. Het is misschien een koddig gezicht, volwassenen die gaan stoeprandjebutsen of gaan britsen, maar leuk is het wel! Of lekker badmintonnen op straat of in het park. Waarom doen we dat soort sporten vaak alleen in onze vakanties?

Zorg voor succesbeleving
Een andere belangrijke volhoudfactor is ‘succes’. Hierbij zijn twee dingen belangrijk: Ten eerste: sport niet te intensief, maar liever wat vaker. Het is niet fijn en ook niet gezond, om iedere keer te barsten van de spierpijn! Je lijf protesteert dan enorm en als je (nog) niet zo sterk bent, gaat je geest daarin mee. (Lees ook eventueel ‘sporten is ongezond’) Ten tweede: stel een leuk sportief doel. (een tocht, wedstrijd of sportvakantie etc.) Geen doelstelling is voor veel mensen sowieso niet motiverend, echter de lat te hoog leggen leidt ook alleen maar tot teleurstelling. Weet je niet wat realistisch is; overleg met mij per mail.

Ben mild voor jezelf
Eén van de grootste demotiverende factoren is schuldgevoel. Als je lange tijd inactief geweest bent, geef dan je lichaam, maar vooral ook je geest, de tijd om weer te wennen. Jezelf omlaag halen omdat je niet gesport hebt of dat je een week ‘te weinig’ gedaan hebt, is een belangrijke ondermijnende factor voor je zelfvertrouwen. Dus vaak een reden om maar (weer) te stoppen. (“zie je wel dat ik het niet kan?”) Beloon jezelf als je wel bent geweest en motiveer jezelf positief als het een keer niet gelukt is. Belonen kan ook doen door jezelf af en toe wat leuks te gunnen (shirtje, speciale sokken, jack etc.), als je weer een mijlpaaltje hebt bereikt.

Leg jezelf niet teveel druk op en zorg voor back-up
Betrek niet je hele omgeving (en iedereen op social media) in je plannen. Als jij dan een keer een ‘zwakker’ moment hebt, herinneren anderen je daar wel aan. Hou het lekker voor jezelf en kijk of je één iemand in je omgeving kunt vinden, waar je jouw voornemens mee deelt. Iemand waarvan je weet dat hij/zij je niet veroordeelt als het niet lukt. En die je motiveert om de draad weer gewoon op te pakken als het een dagje (of meer) mislukt is.
Hopelijk helpen deze ‘volhoudtips’ de starters om niet tot de vijftig procent afhakers te gaan behoren. Ik wens iedereen heel veel beweegplezier!

Sportieve groet,
Peter Verbeek

Comments (0)