Meditatie

Denkmechanisme doorzien
De vorige blog over ‘positieve mindset’ sloot ik af met de bewering dat er uiteindelijk maar één oplossing is voor de ‘ellende’ die we dagelijks in ons hoofd ervaren. En dat is het hele denkmechanisme (wat deze ‘ellende’ veroorzaakt) leren doorzien. Daarvoor ‘moet’ je naar het denkmechanisme leren kijken als een soort van onafhankelijke ‘waarnemer, zonder oordeel; wat de essentie is van meditatie.

Jeuhhh; verlichting. Dat wil IK ook!!
Als je voor de eerste maal in aanraking komt met meditatie en je hoort over ‘verlichting’, dan is de kans vrij groot dat dit je ‘nieuwe doel’ gaat worden. Er is immers een methode die je voorgoed van je ‘ellende’ kan bevrijden. Je wordt spiritueel en al die aardse dingen, waar iedereen om je heen zich nog druk om maakt zoals carrière e.d., komen ineens vrij onbeduidend op je over. Wederom niets mis mee; logisch zelfs. Maar helaas; je kan meditatie niet benaderen alsof het een vaardigheid is, waar je ‘beter’ in kan worden en als je maar lang genoeg beoefent, komt het beloofde doel: “verlichting”

Meditatie; een ‘levensstijl’
Maar vaak wordt het wel zo benaderd en iemand die ermee in aanraking komt, stort zich er vol op. Ik zie mensen met geen meditatie ervaring een retraite ingaan, waar ze 10 uur per dag (!) stil moeten gaan zitten! Dat kan twee gevolgen hebben: of je loopt een tijdje te zweven; of je stopt gefrustreerd met meditatie. Ook zijn er beoefenaren die vrij snel anderen gaan instrueren, zonder zelf ervaren te hebben, waar het nu eigenlijk overgaat. Met het risico dat ik zoiets nu ook loop te verkondigen, doe ik toch een poging op basis van 30 jaar ervaring van vooral hoe het NIET moet. (zie mijn blogs hierover als je meer wilt lezen over mijn ‘avonturen’ op het gebied van meditatie) Meditatie zou je een ‘levensstijl’ mogen noemen. Waarbij hoe je omgaat met de moeilijkheden van het leven (en vooral de emoties die deze moeilijkheden oproepen) een graadmeter is van je vorderingen op het spirituele pad. Wat er meestal onder meditatie verstaan wordt, is het zitten (waarbij ook tientallen vormen beschreven zijn) en je ergens op concentreren en zo je geest ‘kalmeren’. En hoe lang je dit vol kan houden. Maar dit zijn niet meer dan een hulpmiddelen. En zo zijn er nog veel meer hulpmiddelen, die allemaal hun nut hebben in een bepaalde fase, maar verder op het pad vaak een belemmering kunnen gaan vormen.

Basis

De basis is: Je creëert (rustige) omstandigheden waarin je jouw eigen geest kan waarnemen. Je bent alleen in een kamer, zonder afleiding en dan is het duidelijk dat de emoties (‘goed’ en ‘slecht’) die zich dan aandienen, door je geest worden opgeroepen/gecreëerd en niets met het huidige moment te maken hebben. (kamer/alleen/geen afleiding) En hoe vaker je dit proces aanschouwt, hoe meer je loskomt van de inhoud van je gedachten/emoties. Je leert dit ook, of vooral, in het dagelijks leven (waar de hoeveelheid prikkels en bijbehorende emoties veel groter zijn) toe te passen. Even voor alle duidelijkheid: er is niks mis met het hebben van- of doorleven van emoties. Dat is juist prima! Het is juist ons mentale verzet tegen wat we ‘negatieve emoties’ noemen, wat ons (onnodig) ‘lijden’ veroorzaakt. Maar die emotie er laten zijn, zonder er door te worden ‘overgenomen’; dat is de kern van meditatie. En dus niet hoe lang je stil op een kussen kan zitten en hoeveel mantra’s je op kan zeggen……

Waarom mediteren?

Waarom zou je dan toch gaan mediteren? Ik bedoel; wat is dan het nut dan van stilzitten en naar je eigen gedachten leren kijken? Waarbij het einddoel zeer onzeker is. Omdat, zoals ik al eerder zei, het leren kennen van je eigen geest/denken, belangrijk is om door te krijgen dat het overgrote gedeelte van de ellende die je ervaart, veroorzaakt wordt door datzelfde denken. Om langzaamaan door te krijgen dat je niet die geest/gedachten bent. Wat je dan wel bent? Tja; dat is hier in een blog niet te omschrijven. Maar het goede nieuws is dat je helemaal niet ‘verlicht’ hoeft te zijn om al snel de positieve effecten, van een paar minuten per dag je geest trainen, te ervaren.

Iedereen kan het! En het wordt al snel leuk!

Als je overweegt om te gaan mediteren, bouw het dan rustig op. Begin eens met 5 minuten per dag en bouw dit uit naar 2x 5 min. Daarna 2x 10 min, etc.. Voor de 5 min meditatie helpt het als je een vaste tijd met jezelf vooraf afspreekt. Zodat je niet iedere dag met jezelf ‘in onderhandeling’ hoeft. Je geest weet altijd wel iets leukers/belangrijkers te vinden, dan ‘stil zitten en niets doen’ (en dus te leren kijken naar zichzelf) Raak ook vooral niet in paniek als meditatie ‘niet lijkt te lukken’. Als je juist meer drukte in je hoofd ervaart, is dat niet omdat je drukker bent geworden, maar omdat je (5 min) niet meer voor wegloopt voor die ‘drukte’. Er is geen goede of slechte meditatie; het zitten en kijken wat er zich in je geest afspeelt is de oefening zelf, onafhankelijk van de inhoud van je gedachten. Om het vol te houden, helpt het ook om een rustig plekje in je huis ervoor te creëren. (richtlijnen meditatie zijn ook te downloaden op mijn website; zie PDF meditatie)

Veel plezier; en als je het rustig maar consequent opbouwt, wordt het echt al snel leuk!!

Comments (2)

  1. Fijn en heel helder uitgelegd, Peter.

    Ik hoor ook geregeld dat mensen mediteren iets zweverigs vinden.. uuhh, weet je hoeveel zakenmensen er mediteren, zeg ik dan, juist om de druk van de ketel te halen.. hihi

Pingbacks list